Att arbeta på internet har blivit ett av de mest eftertraktade alternativen för människor som vill tjäna pengar. Möjligheten att arbeta hemifrån och den lätthet som digitala verktyg erbjuder är några av fördelarna som lockar fler och fler människor till den digitala marknaden.
Olika alternativ finns tillgängliga för dem som vill investera på denna marknad: vissa proffs bestämmer sig för att öppna onlinebutiker eller ta tegel- och murbruksföretag in i den digitala världen.
Ändå föredrar andra att dela sina kunskaper och färdigheter med världen genom onlinekurser eller digitala produkter. Dessa människor kallas digitala skapare!
Om du har en färdighet och vill dela den med fler människor, är att bli en digital kreatör ett bra alternativ för att starta ett onlineföretag.
Men vad krävs för att bli en kreatör? Hur skapar man en digital produkt från grunden? Hur väljer man en nisch? Och hur börjar man sälja?
Vi har förberett den här kompletta guiden för att hjälpa dig att svara på alla dessa frågor. Du kommer att upptäcka de viktigaste färdigheterna en kreatör behöver ha, hur man väljer en nisch, hur man skapar en digital produkt och hur man börjar sälja!
Förstå Digitala kreatörer
Digital kreatör är ett yrke vars arbete fokuserar på att skapa innehåll på olika sociala medieplattformar. Detta innehåll varierar också. Börjar med skapandet av artiklar, foton, ljud och videor.
En digital skapare är också uppdelad i två typer. Den första är en digital kreatör som arbetar framför skärmen. Vanligtvis märker de sig själva som youtubers, vloggare, kändisar eller innehållsskapare. Det är dock möjligt att denna digitala skapare också har ett team som jobbar bakom kulisserna. Vanligtvis har varje välkänd digital kreatör minst 3 personer som går med i laget. De är vanligtvis ansvariga för visuell redigering, tar videor för att lägga till ljud till innehållet.
Den andra typen av digital skapare är den digitala skaparen bakom kulisserna. Tja, vanligtvis arbetar den här digitala skaparen ofta på en reklambyrå. Uppgiften är mer eller mindre densamma som andra digitala kreatörer. De är dock oftast mer fokuserade på sina respektive huvudkunskaper. Arbetsbelastningen fungerar till exempel bara på video- eller ljudredigering. Detta beror på att omfattningen av arbetet är bredare.
Hur man blir en digital skapare
Att vara en digital kreatör kräver inte en så stor kostnad. Bara med internet och en smartphone kan du bli digital kreatör.
Du kan börja ditt första steg genom att försöka skapa en personlig blogg. Försök att utforska olika idéer eller kunskaper som du kan dela med andra. Dessutom kan du också göra följande steg.
1. Att skriva idéer
Originalidéer är mycket viktiga för en digital kreatör. Du kan samla olika referenser för att arbeta med ditt innehåll. Att skapa innehåll från något du gillar kan vara ett viktigt alternativ. Så att ditt innehåll har fler egenskaper.
2. Konsekvent genomförande av idéer
Att ha en idé kommer inte att vara användbart om du inte omedelbart inkorporerar den i det olika innehållet du har. Du måste skynda dig att skapa innehåll med de idéer du har. Vem vet, du kanske når framgång och skapar en ny trend på sociala medier. Se också till att du publicerar ditt arbete konsekvent så att du inte tappar lojala följare.
3. Publicera verk till olika plattformar
Det bör noteras att valet av plattform är mycket viktigt i din digitala kreatörkarriär. Så att du inte missar den nuvarande trenden. Du kan börja sprida olika verk till olika sociala medieplattformar. Välj dock en plattform som passar din målgrupp eller dina mål. Låt dig inte tappa bort innehållet du skapat på befintliga sociala medieplattformar. Eftersom varje socialt medium har sin egen algoritm.
Välj dessutom att publicera ditt arbete på sociala medieplattformar som för närvarande diskuteras. Till exempel kan du ladda upp kort videoinnehåll på tiktok.
Vad är en digital kreatör?
En digital kreatör är någon som förvandlar en färdighet eller kunskap till en digital produkt, till exempel en onlinekurs, en e-bok eller videolektioner.
För att göra det lättare att förstå, här är ett exempel:
Föreställ dig en kvinna som heter Jessica. Hon arbetade i flera år som kock på flera restauranger, har alltid tyckt om att laga mat, och framför allt tycker hon om att lära ut vad hon kan för vänner och familj.
För att hjälpa fler människor att lära sig laga mat bestämde sig Jessica för att skapa en e-bok med sina favoritrecept och sälja den online.
Någon som skapar och säljer digitalt innehåll
En digital kreatörs arbete innebär mer än att bara skapa en digital bok eller en onlinekurs. För att skapa en produkt som erbjuder rätt lösning måste de veta vem deras målgrupp är, deras intressen och deras smärtpunkter.
Dessutom är det också nödvändigt att ha en viss förtrogenhet med försäljningstekniker, onlineverktyg och digital marknadsföring.
Vem kan bli en digital kreatör?
Som vi sa i början av det här inlägget kan alla som har mycket kunskap om ett ämne som kan läras ut till andra bli en digital kreatör.
Om du till exempel är lärare kan du öka dina klassers räckvidd genom att skapa onlinekurser.
En digital influencer kan använda sina färdigheter för att få följare eller dela med sig av sin expertis angående varumärkespartnerskap i e-boksformat.
En YouTuber, som redan vet hur man spelar in videor, kan skapa kurser som lär ut allt från hur man är mindre blyg när man spelar in till hur man redigerar videor.
En skräddare, som kan allt om att göra kläder, kan skapa innehåll som lär folk hur man gör mindre reparationer på sina kläder.
Under tiden kan ett biometriskt passerkontrollföretag skriva nischinnehåll för att bli ett riktmärke på sin marknad.
Som du kan se är möjligheterna oändliga. Tänk bara på vad du gör som människor runt omkring dig alltid ber dig att lära dem.
I vilka nischer kan en kreatör arbeta?
Du kan publicera produkter i vilken nisch som helst. Men helst bör du rada upp ämnen som du är expert på och som efterfrågas på internet.
Fundera på vad du vet mest om och vad folk brukar komma till dig när de behöver hjälp.
Till exempel:
Även om du inte är en känd kock, än mindre arbetar som kock, vet du allt om matlagning. Så närhelst en vän eller familjemedlem behöver tips på snabba och praktiska recept ringer de dig.
Matlagning är en fantastisk nisch, men kom ihåg: precis som du vet andra också mycket om mat.
Därför, efter att ha definierat din nisch, studera dina konkurrenter och se vad de gör. Efter denna analys, tänk på mindre områden inom din valda nisch och försök att göra det som andra inte gör ännu.
Låt oss fortsätta med matlagningsexemplet för att göra det tydligare.
Du har märkt att det finns en stor efterfrågan på recept, men att internet också har många onlinekurser i ämnet. Så, vad sägs om att skapa en kurs i enkel matlagning för människor som bor ensamma?
Genom att välja en mer specifik nisch kan du begränsa din publik och även göra något annat än vad alla andra på marknaden gör.
Skapare, innehållsskapare, digital skapare eller influencer – vad är skillnaden?
På många sätt är dessa termer utbytbara. Digitala skapare eller innehållsskapare hänvisar i allmänhet till de som skapar digitalt innehåll, medan den mer breda termen skapare uppstod för att omfatta de som kan falla utanför den ”digitala” definitionen. Tänk på skulptörer, trädgårdsmästare eller idrottare vars primära ”innehåll” inte skapas digitalt men som når publiken med digitala medel och åtföljande digitalt innehåll.
Termen Influencer föregick webben och dess definition har utvecklats. Det används fortfarande oftast idag för att hänvisa mer till personer med större följare som påverkar sin publik att engagera sig i innehållet, göra köp, följa trender eller vidta andra åtgärder. Creator introducerades som en modern paraplyterm som inkluderar influencers. Förmodligen kan alla onlineskapare anses vara en influencer om de har en dedikerad publik som är inspirerad att engagera sig.
Det finns fortfarande en viss dispyt om de föredragna orden att använda för att beskriva kreatörer och den snabbt växande kreatörsekonomin. Räkna med att när språkutvecklingen släpar efter teknik och trender kan vi se fler termer dyka upp.