När du tänker på identitet tänker du på de egenskaper som definierar vem någon är. De aspekter om sig själv som utmärker dem.
Deras identitet kan definieras av vilken typ av person de är – deras sinne för humor, personlighet och de saker de tänker och tror – hur de visar sig för allmänheten – hur de klär sig, deras allmänna stil och andra saker som tillkommer märken de bär.
Varumärke är grunden för ditt företag, medan identitet är det visuella uttrycket för din varumärkesstrategi. Utan den andra kan ingendera existera. Tekniken du använder för att forma hur människor interagerar med ditt företag kallas varumärkesbyggande. Det handlar om hur du vill att de ska känna och vad du vill säga till dem.
Identitet avser varumärkets synliga utseende, vilket är baserat på den strategiöversikt du tog fram vid starten. Det är så du vill kommunicera visuellt. Din logotyp, färger, monogram, typsnitt och slogans/taglines ingår. När den används som ett designelement är din logotyp den mest avgörande delen av visuell varumärkesmedvetenhet och bör arbeta för att förbättra din identitet.
Att investera i din varumärkesstrategi, hur enkelt det än är, kommer att föra dig närmare att tro på ditt företag. Att bygga din varumärkesstrategi kommer att förändra ditt sätt att se på din verksamhet och ge klarhet och större förtroende för att ditt varumärke finns och tjänar människor.
När du tänker på identitet tänker du på de egenskaper som definierar vem någon är. De aspekter om sig själv som utmärker dem. Deras identitet kan definieras av vilken typ av person de är – deras sinne för humor, personlighet och de saker de tänker och tror – hur de visar sig för allmänheten – hur de klär sig, deras allmänna stil och andra saker som tillkommer märken de bär.
Varumärke är grunden för ditt företag, medan identitet är det visuella uttrycket för din varumärkesstrategi. Utan den andra kan ingendera existera. Tekniken du använder för att forma hur människor interagerar med ditt företag kallas varumärkesbyggande. Det handlar om hur du vill att de ska känna och vad du vill säga till dem.
Identitet avser varumärkets synliga utseende, vilket är baserat på den strategiöversikt du tog fram vid starten. Det är så du vill kommunicera visuellt. Din logotyp, färger, monogram, typsnitt och slogans/taglines ingår. När den används som ett designelement är din logotyp den mest avgörande delen av visuell varumärkesmedvetenhet och bör arbeta för att förbättra din identitet.
Att investera i din varumärkesstrategi, hur enkelt det än är, kommer att föra dig närmare att tro på ditt företag. Att bygga din varumärkesstrategi kommer att förändra ditt sätt att se på din verksamhet och ge klarhet och större förtroende för att ditt varumärke finns och tjänar människor.
Vet vem du är
Din varumärkesstrategi är en exakt plan som anger exakt vad du vill åstadkomma och hur du ska göra det. Vad är ditt uppdrag och varför gör du det? Vilka är de ideal och värderingar som styr ditt företag? Hur skulle du kommunicera för att skilja dig från konkurrenterna? Det är dessa egenskaper som kännetecknar ditt varumärke, så tänk på dem innan du börjar bygga.
Kommunikation
När du väl genomfört upptäckten och utvecklat din kärnidentitet har du hittat rätt sätt att kommunicera ditt varumärke genom marknadsföring. Du kan implementera flera strategier för att öka varumärkeskännedomen och stärka varumärket. Om du vill säkerställa att ditt företag växer från klarhet till klarhet, att ditt företag kan upprätthålla en stadig tillväxt och växa stensäker kundlojalitet, behöver du en bra varumärkesidentitet för att nå dit.
Identifiera dina nyckelmålgrupper
Vi kan hjälpa dig att etablera rätt varumärkesidentitet genom att utveckla en lämplig marknadsföringsstrategi för att öka medvetenheten om ditt varumärke och säkerställa att ditt budskap når din avsedda målgrupp. Du kan öka dina marknadsföringsaktiviteter för att skapa en hängiven konsumentföljare och generera inkomster när du väl har lagt grunden för din varumärkesimage. Att utveckla en stark varumärkesidentitet inger förtroende hos dina kunder och understryker ditt företags särart.
Identifiera din konkurrens
Var noga uppmärksam på hur dina konkurrenter presenterar sig i form av vanliga visuella aspekter, trender, branschspecifika visuella teman, varumärkespersonligheter och så vidare när du går vidare genom processen. Stark varumärkesidentitet och image gör att du kan ta ut nya produkter på marknaden, så du behöver inte fokusera så mycket på marknadsföring. När du har definierat dina viktigaste målgrupper och affärsmål kan du börja bygga din varumärkespersonlighet.
Uppdatera och övervaka din sociala närvaro
Ditt företags varumärke är det löfte du ger till dina kunder och potentiella kunder om dina produkter, tjänster och verksamhet. Den lever i ditt företags dagliga interaktion med sina potentiella kunder och kunder, inklusive bilderna du delar på din webbplats, innehållet i ditt marknadsföringsmaterial, dina presentationer och bås på konferenser och till och med dina inlägg på sociala nätverk.
Ett starkt varumärke gör om vem du är, vad ditt företag gör och vad det gör för ditt företag samtidigt som det bygger förtroende och trovärdighet hos dina potentiella kunder och kunder.
Berätta din varumärkeshistoria effektivt
Ditt varumärke måste existera och förbli konsekvent när dina kunder interagerar med dig – genom de teman du väljer för din webbplats, marknadsföringsmaterialet du producerar och hur du paketerar och skickar dina produkter. Genom att koppla din varumärkesidentitet till dina produkter och tjänster förbinder din publik dig med dina kunder, bygger lojalitet och avgör hur dina kunder uppfattar ditt varumärke.
Var innovativ – stå för något du tror på
Nu när du har listat ut byggstenarna i din design är det dags att arbeta med en designer för att levandegöra din varumärkesidentitet och översätta ditt varumärke till påtagligt designvärde som du kan använda i din marknadsföring. Att spika din design handlar med andra ord lika mycket om att spika designen som att bygga ett framgångsrikt företag och korrekt representera ditt varumärke.
Leverera innehåll som din publik kan förstå
Det är en sak att lägga den tid, energi och resurser som behövs för att bygga ett varumärke, en annan är att förstå vad kunderna tycker om ditt företags varumärke, oavsett om du anlitar en varumärkeskonsult eller arbetar internt. Varumärken måste inte bara förstå sin roll som kunder utan också hitta de bästa sätten och metoderna för att marknadsföra och leva upp till sin varumärkesidentitet.
Varumärkesidentitet stärker ditt varumärkes nuvarande rykte och kräver total konsekvens eftersom det första intrycket som kunderna gör av ditt företag är det första. Varumärkesidentitet är byggd för att skilja ditt företag från konkurrenterna, och logotyper tar varumärkesidentiteten ett steg längre och bygger lojalitet och förtroende. Om din publik kan känna igen ditt företag på din logotyp har du skapat en framgångsrik språngbräda för ditt varumärke.
Din varumärkesstrategi är en plan som tar hänsyn till din målgrupp, din position på marknaden och de mål du har satt upp för ditt varumärke. Kunskap om dina marknadsföringsstrategier – produktegenskaper, prisstruktur, placeringsstrategi och reklamstrategi – hjälper företag att förbättra sin varumärkesstrategi. Ett identifierbart varumärke definieras av en varumärkesidentitet som visar din unikhet och varför ditt företag är det bästa valet för din publik.
Sätt ett syfte
Ett sätt att förvandla en startup till ett varumärke är att sätta ett syfte. Redan innan man arbetar på idén är att sätta ett syfte. Fråga dig själv vad du försöker lösa med denna idé eller verksamhet. För vem ska du lösa det här problemet? Hur kommer det att gynna dem? Uppgiften att definiera ett syfte för din organisation kan vara svår. Det kräver att du tänker djupt på vad du vill att ditt företag ska åstadkomma, hur du kommer dit och vad som kommer att stödja ditt arbete? Ett väl definierat syfte ger riktning och ramar för all verksamhet.
I detta skede bör du också inkludera att sätta upp ditt företags:
- Ändamål
- Syn
- Uppdrag
- Värderingar
När du väl är tydlig med ditt syfte och andra affärselement är det lätt att sätta en strategi. Utan ett starkt syfte kommer din startup att vara ineffektiv när det gäller att uppnå sina varumärkesmål.
Skapa en strategi
Att bygga ett starkt varumärke handlar om att skapa en strategi. De mest framgångsrika företagen har en kraftfull varumärkesstrategi. De vet hur de ska positionera sin verksamhet på marknaden och hur man använder varumärket för att få kontakt med konsumenterna på ett mycket specifikt sätt.
Varumärkesstrategin hjälper företagare att formulera vilka de är eller vad de verkligen försöker uppnå.
Vår varumärkesstrategi innehåller tre delar:
- Varumärkeskärna (kärnan i ditt varumärke)
- Varumärkesmeddelanden (hur andra pratar om vem du är och vad ditt varumärke är)
- Visuell identitet (visuella delar av ditt varumärke aka logotyp, färger, typsnitt, etc)
Varför behöver du en varumärkesstrategi?
Varumärkesstrategi är en del av ett företags övergripande affärsstrategi. Målet med en varumärkesstrategi är att utveckla och kommunicera varumärkets värdeerbjudande.
Varumärkesstrategi handlar om att skapa rätt uppfattning för ditt företag och dina produkter med din publik. I huvudsak handlar varumärkesbyggande om att skapa en unik identitet eller ”personlighet” för ditt varumärke som gör att det skiljer sig från konkurrenterna.
Hitta ditt unika försäljningsargument (USP)
Ditt företag behöver en anledning att existera; en anledning för människor att vilja stödja dig och fortsätta komma tillbaka för mer. En av de viktigaste sakerna är att förstå ditt företags unika försäljningsargument (USP). Om du har tagit dig tid att tänka på det bör du ha en uppfattning om vad din USP är. USP är det som gör att ett visst varumärke eller produkt skiljer sig från alla andra erbjudanden på marknaden.
Att sticka ut kommer att göra ditt företag framgångsrikt. Ta reda på varför din målkund ska välja dig istället för din konkurrent. Vad har du som de inte har? Lär känna dina konkurrenter innan du svarar på alla dessa frågor, lär dig deras taktik och vad de gör.
Du kan granska de immateriella egenskaperna hos dina produkter eller tjänster. Målet här är att positionera varumärket så unikt som det kommer.
Alla stora varumärken som Amazon, Google, Uber sticker ut eftersom de har positionerat sig som unika.
Känn din kund
Du behöver inte vara en briljant programmerare för att bygga ett starkt varumärke, men att känna till din kund är avgörande. Dina kunder kommer att bry sig mycket om ditt varumärke och vad det står för. Dina kunder är en tillgång, inte en kostnad.
Att bygga ett företag som kommer att hålla och frodas måste man lära känna sina kunder och förstå hur de tänker. Att förstå din kunds tankesätt är mycket mer värdefullt och informerar om hur du närmar dig ditt varumärke.
Så, hur bygger du starka kontakter med dina kunder?
Att bygga starka kontakter börjar med att veta vilka de är och vad de behöver. Du bör bygga en gemenskap av lojalister som hjälper dig att växa och lyckas. Det innebär att lyssna och lära av dem, agera på deras feedback och arbeta hårt för att ge värde. Dina kunder är livsnerven i ditt företag, så de måste behandlas rätt.
Att vara direkt och autentisk med dina kunder är nyckeln. Du måste känna empati med dessa kunder och förstå vad som får dem att ticka. Sedan måste du jobba hårt med att skapa upplevelser som knyter an till dem på ett känslomässigt plan, vilket i sin tur kommer att resultera i en bättre image för ditt varumärke.
Därför handlar allt om att känna din kund.
Var konsekvent
Konsekvens är nyckeln.
Det kan inte vara mer sant för att bygga ett varumärke. Varumärkesutveckling är inte en aktivitet som en företagare gör när de precis har börjat. Det slutar inte med att skapa en strategi. Det är en livslång aktivitet tills företaget är i drift.
Ja, genomförandet av strategin kommer att vara det första steget, men vad är det långsiktiga målet?
Att se till att varumärket uppfattas som det är tänkt att uppfattas kommer att kräva kontinuerliga ansträngningar.
Konsekvens är inte bara att dyka upp regelbundet, utan att förmedla samma budskap genom olika taktiker. Konsekvens mellan visuella element spelar en stor roll för att skapa en stark varumärkesidentitet.
Om du vill ha ett varumärke som håller i sig måste du se till att du ständigt dyker upp, att dina principer är solida och att din röst och meddelanden är tydliga.
Skapa innehåll som din publik vill ha
Dina kunder kommer inte att dela sin e-postadress för en tråkig e-bok på tio sidor. Du måste skapa något som de måste ha. För att göra detta, var uppmärksam i dina säljsamtal. Leta efter återkommande problem som dina kunder har. Kämpar de med samma frustrationer? Har de samma frågor eller funderingar om dina produkter?
Skapa nu innehåll för att lindra deras oro och lösa deras problem. Oroa dig inte för att ge bort alla dina hemligheter. Bra innehåll är en belöning i sig. Om du förser dina kunder med något som gör deras liv bättre, är det mer sannolikt att de litar på dig för större saker. Det är en win win!