Att designa din egen webbplats verkar ganska skrämmande, eller hur? Navigera med alla rätt verktyg och vara en succé med layout och positionering. Vill du ha de goda nyheterna? Det är totalt skräp.
Faktum är att du inte behöver vara ett geni alls för att komma runt att designa en webbplats, och det är precis vad vi kommer att hjälpa dig med i den här lätta att följa guiden. Webbdesign handlar om kreativ frihet, så låt oss ta dig igenom:
- Definiera din webbplatss syfte och strategi
- Undersöka de senaste webbdesigntrenderna
- Att välja din plattform
- Besluta om ditt varumärke
- Lägga till och optimera innehåll
- Publicerar din webbplats
- Analysera och förbättra på vägen
1 Definiera din webbplatss syfte och strategi
Det låter som en så enkel poäng att göra, men innan du hoppar på huvudet i att designa din webbplats måste du först vara tydlig med syftet.
Förutom att bara känna till din bransch och definiera en innehållsstrategi, måste du tänka på vad din USP (unik försäljningsargument) är och hur du vill förmedla det.
Folk är inte dumma. Om du lägger ut dig själv bara för att göra en vinst eller höja din egen profil, kommer folk att se igenom det. Din webbplats design är direkt kopplad till ditt varumärke, och den måste framstå som autentisk och engagerande.
2 Undersök de senaste webbdesigntrenderna
Webbdesign utvecklas snabbt, men det finns några vanligare trender du kan lära dig av. Vid det här laget är det viktigt att notera att bara för att en webbtrend är aktuell betyder det inte att den nödvändigtvis är rätt för dig.
48 % av människor nämner design som den viktigaste faktorn för en webbplats, så det är viktigt att ta dig tid och titta på vad konkurrenterna gör. Varje sektor kommer att ha olika stilar, så det är viktigt att du vet om du vill passa in i din bransch eller störa den.
Du bör alltid undersöka efter bransch, snarare än ålder eller kön.
3. Ha en plan
Nu när du har erkänt att din webbplats sannolikt behöver några förbättringar, är det dags att arbeta dig bakåt och skapa en plan som beskriver hur du ska hantera dem.
Börja med att kartlägga din kundresa från första gången någon besöker din webbplats till det ögonblick de blir kund.
När du gör detta, tänk på vilka sidor de kommer att titta på, vilket innehåll de kommer att läsa och vilka erbjudanden de kommer att konvertera till. Att förstå detta kommer att hjälpa dig att designa en webbplats som faktiskt hjälper till att ta hand om potentiella kunder genom försäljningstratten.
4. Ta bort distraktioner och minska friktionen
Vissa element på din webbplats kommer att förringa värdet och budskapet du försöker förmedla. Komplicerade animationer, innehåll som är för långt och ”stockiga” webbplatsbilder är bara några exempel.
Med en publik som bara har ett uppmärksamhetsintervall på åtta sekunder måste du göra det mycket tydligt vad din användare kommer att lära sig på sidan de tittar på och din design får inte förringa detta.
Detta börjar med att se till att du har konsekventa varumärkesriktlinjer som du kan arbeta utifrån.
Detta bör specificera dina teckensnittsstilar, färger, bilder, ikonografi och logotypanvändning. Utan detta är det lätt för varumärken att kämpa när de designar sidor. Du kommer sannolikt att börja se godtyckliga färger och olika teckensnittsstilar och storlekar som används, vilket i sin tur kan distrahera ditt meddelande eller skapa visuell förvirring för människor som försöker konvertera.
Det är också viktigt att undvika för många animationer eller interaktioner på sidan. Om du bläddrar igenom en sida och ser varje knapp pulsera eller ett avsnitt av ikoner var och en med sin egen animering, kan det kännas överväldigande och distrahera dem från att läsa vad som finns på sidan.
5. Lägg till socialt bevis, rekommendationer, etc
Om du handlar som de flesta andra när du är på Amazon, är chansen stor att du drar till produkter som innehåller mestadels fyra till femstjärniga recensioner från personer som skrivit ut sina erfarenheter av en produkt.
När vi tittar på dessa recensioner får vi förtroende för produkten att den kommer att göra vad den lovar och att vi behöver den, vilket i sin tur driver oss att köpa den.
Samma effekt tillämpas på din produkt eller tjänst och webbplats. Om användare ser effektfulla vittnesmål från riktiga människor visar studier att dina potentiella kunder är 58 % mer benägna att köpa din produkt.
Men hur ska dina vittnesmål se ut visuellt så att de effektivt skapar det förtroendet hos dina användare när de ser dem?
Tja, det finns några strategier du kan ta. Men först måste du tänka på vilket format av vittnesmål du vill ha, text eller video. Historiskt sett har videorekommendationer visat sig vara de bästa. Detta beror på att mediet naturligtvis behåller din användares uppmärksamhet under längre tid och också bygger en starkare mänsklig anslutning som kan höra röster och se ansikten på riktiga människor.
Du har också möjlighet till textrekommendationer, som, när de är designade och integrerade på rätt sätt, fortfarande hjälper till att bygga upp förtroende hos dina användare.
6. Implementera uppmaningar
När dina besökare landar på din webbplats (troligen via bloggen eller hemsidan), måste du guida dem till platser på din webbplats som hjälper dem att konvertera. Människor är lata, så gör det enkelt för dem. Peka dem i rätt riktning så att de inte behöver kämpa för att hitta det de letar efter.
Ett av de bästa sätten att förbättra din webbdesign med detta i åtanke att använda strategiskt placerade uppmaningar i områden som uppe till höger i din navigering, under avsnitt som kräver åtgärd och längst ner på dina webbplatssidor.
Men glöm inte köparens resa ur sikte. Det enklaste att göra på din webbplats är att översvämma användarna med den mest botten av tratten uppmaning vart de än går, men om någon inte är redo att köpa, kommer de sannolikt inte att vidta någon åtgärd alls.
Istället bör du träffa din användare där de är baserat på sidan de tittar på.
Om de till exempel är på en webbplats och lär sig om ett material som används för att bygga en skräddarsydd garderob, är det mer troligt att den här personen fortfarande utbildar sig och blir medveten om sitt problem. Istället för att ge dem en ”kontakta oss”-uppmaning, ge dem en för att se en omfattande guide om anpassade garderobsbyggnadsmaterial. De kommer att vara mer benägna att konvertera eftersom det är deras nuvarande angelägenhet.
7. Använd rätt stockbilder
Vi rekommenderar alltid att du använder originalfotografi på din webbplats, men om det inte är ett alternativ finns det tekniker som du kan använda för att välja rätt typ av bildbanksfoto.
Medan stockfoton sparar tid på att producera dina egna bilder, har många webbplatser bilder som faller i kliché. Du kommer också att upptäcka att många andra webbplatser kan visa upp samma bilder, vilket verkligen inte hjälper för din trovärdighet.
Användare kommer ”undermedvetet att projicera sina negativa upplevelser på dessa stockfoton, vilket minskar förtroendet och lägger till friktion till processen” för konvertering.
Så när du väljer stockfoton, försök att hålla dig borta från dessa bilder. Det här är bilder på människor som har överdrivna leenden, grupper som tittar på kameran, chefer i superhjältekostymer, grupper av lämpliga personer som hoppar i luften.
När var sista gången du såg människor i dessa scenarier i verkligheten?
Leta istället efter foton som visar realistiska scener i väl upplysta miljöer. Det kan vara personer på ett kontor som pratar över ett mötesbord i affärskläder, bilder över axeln av människor som skriver på en bärbar dator, människor som ritar på en whiteboard i ett öppet rum. Det här är den typen av scener som andra kommer att börja känna igen som legitima. Leta efter uppriktiga bilder och sådana i verkliga miljöer snarare än studior.
8. Organiserad navigering
När du designar din webbplats är navigering nyckeln. Det är i huvudsak kartan som visar de centrala platserna användare kan besöka. Det är hur användare enkelt kan dyka djupare in i områden som dina tjänster, produkter, blogg etc.
Det finns inget värre än en webbplats med ett oorganiserat eller förvirrande navigeringsgränssnitt. Dålig designpraxis som att överfylla din navigering, använda vag eller förvirrande hypertext, och brist eller organisation kan göra det svårt för dina besökare att hitta vart de vill gå.
Om användare inte kan hitta det de letar efter har de ingen anledning att stanna kvar på din webbplats. Istället kommer de säkert att studsa och hitta en konkurrent som erbjuder en bättre användarupplevelse.
När du förbättrar din webbplats navigering är det viktigt att se till att dina besökare enkelt kan hitta det de letar efter. Detta skulle inkludera strömlinjeformat innehåll, navigeringshierarki och responsiv design, så att upplevelsen inte förändras drastiskt på mobilen.
9. Låt dina besökare scrolla på din hemsida
Det fanns en tid då vi var försiktiga med att göra våra webbsidor för långa, särskilt din hemsida. Detta var av rädsla för att användare inte skulle scrolla, så det tvingade folk att försöka fylla på vad de kunde i den vanligaste skärmstorleken som folk tittar på deras webbplats med.
Men de dagarna är sedan länge borta. I en studie från 2018 av Nielsen Norman Group spenderades 74 % av visningstiden på en webbsida i de två första skärmbilderna, upp till 2160px horisontellt. Så det finns ingen anledning att vara rädd för att skapa en mer robust upplevelse under mitten.
En bra tumregel är att inkludera tre till fem avsnitt som hjälper till att dirigera nya och återkommande användare till nyckelområdena på din webbplats.
Vad ska dessa avsnitt vara? Den här listan kan fortsätta för evigt, men en snabb träfflista med några av de mer avgörande elementen inkluderar:
- Värde proposition
- Introduktionsvideo
- Översikt över tjänster
- Produktfunktioner
- Om ditt företag
- Rekommendationer
- Fallstudier/Framgångsberättelser
10. Var inte rädd för vitt utrymme
Vitt utrymme är ett viktigt designelement som hjälper dig att bryta upp sidan och öka läsbarheten. Även kallat ”negativt utrymme”, vitt utrymme hänvisar till områdena runt element på en sida som är tomma och saknar innehåll eller visuella objekt.
Vitt utrymme spelar också en viktig roll i designprocessen och positioneringen av webbplatselement. Medan mer blanksteg kan diktera vilka sektioner som är separata och styra ögat, kan mindre blanksteg diktera vilka element som ska vara relaterade till varandra på grund av deras närhet.
11. Mobiloptimering är ett måste
Nuförtiden är det viktigt att du tar dig tid att optimera din webbplats för mobilen.
Om du inte redan vet, äger 80 % av internetanvändarna en smartphone, och ”Google säger att 61 % av användarna sannolikt inte kommer att återvända till en mobilwebbplats de hade problem med att komma åt och 40 % besöker en konkurrents webbplats istället.”
Men det är mer än att bara vara lyhörd visuellt. Det är en nödvändighet att skräddarsy din webbplats för att passa dina besökares behov och önskemål. Fråga dig själv, varför skulle någon komma åt min sida på mobilen? Vilka saker skulle de leta efter? Tillåter min erfarenhet dem att göra dessa saker enkelt?
12. Gör prissättningen lätt att hitta
Berätta för mig om den här situationen låter bekant för dig:
Du letar just nu efter en ny produkt online för att lösa ett problem du har.
Du har ägnat den senaste timmen åt att granska ett par produkter och tror att du äntligen har hittat en som ser lovande ut. Med det i åtanke försöker du nu hitta prissättning.
Så du klickar bara på prissidan för att komma till en sida som inte inkluderar pris.
Vid det här laget är du förmodligen lite frustrerad. Du kanske till och med undrar om det betyder att det är för dyrt. Vad försöker de dölja egentligen? Varför ringa och fråga?
Så nu bestämmer du dig för att lämna sidan och titta på konkurrenterna.
Om din webbplats följer ett liknande mönster, eller ännu värre, saknar en prissida alls, kommer du att upptäcka att dina användare följer samma tankesätt.
Jag kan inte nog betona hur viktigt inklusive prissättning är på din webbplats. Att inkludera det gör det möjligt för besökare att slutföra sin forskning (som alla moderna köpare vill) och i slutändan kvalificera eller diskvalificera sig själva, vilket förhindrar ditt säljteam från att slösa tid på någon som inte är en bra match.
Du kanske oroar dig för att konkurrenter bara kommer att försöka underskatta dig, eller att din prissättning är för komplicerad för att visas på din webbplats, men i verkligheten bör du oroa dig mer för att korrekt utbilda dina potentiella kunder om varför din prissättning är som den är och värdet du erbjuder.
Om någon helt enkelt letar efter det billigaste möjliga priset, oavsett, är de förmodligen inte en bra passform för dig ändå.
13. Skapa en självvalsupplevelse
Som någon som blir överväldigad när det gäller shopping på e-handelswebbplatser kan jag inte berätta hur glad jag blir när jag hittar verktyg som kan hjälpa mig att välja rätt saker för mig.
Dessa verktyg, som kallas självvalsverktyg, tar användarna igenom en rad frågor för att komma fram till en specifik typ av resultat. Dessa resultat kan vara ett anpassat citat, produkt eller ett svar på en fråga på mycket hög nivå (t.ex. ”Vad är min personlighetstyp?”).
Verktyg som detta kan göra det oerhört lättare för människor att förstå vilka de bästa produkterna eller tjänsterna är för dem utan att de behöver navigera genom din webbplats för att hitta svaret.
14. Testa och iterera
Din webbplats måste vara en levande, utvecklande del av ditt företag, inte statisk. Det finns förmodligen alltid utrymme för förbättringar. Att förbättra vissa delar av din webbplats kan hjälpa till att förbättra konverteringar, tid på sida och sidor per session, men att veta vilken lösning som kan fungera bäst för att förbättra din webbplats är den svåra delen.
Det är här att köra A/B-tester kommer in. Att ta två varianter av en sida och testa dem mot varandra kan avslöja om vissa områden skapar problem för dina användare.
I vissa fall kan dina sidor fungera ganska bra, men innehålla föråldrad information. A/B-testning av sidan kan visa dig hur stor effekt sidans innehåll har på sessionens varaktighet eller eventuellt konverteringar.
I andra fall kanske du vill se om designuppdateringar kan påverka en sidas prestanda. Enkla ändringar som knappfärger, rubriker eller förfinad kopia kan göra otroliga skillnader i omvandlingsfrekvens.
Allt som sagt, förutom att använda en metod där du skapar hemsidan och sedan glömmer bort den, särskilt om du inte vet vad du ska ändra, kan du använda verktyg för att skapa A/B-tester för dem, multivariata tester eller till och med ställa in värmekartor för att se vad användarna gör.
Varje test kan avslöja en mängd olika data som identifierar varför användare interagerar med sidor på särskilda sätt.
Härifrån skulle jag övervaka dessa tester och verktyg varje vecka eller varannan vecka för att se hur ändringar du har gjort påverkar din sidas prestanda. Genom att kontrollera ofta kan du också justera förr snarare än senare om saker är på väg åt fel håll.