Digital kommunikation är varje utbyte av data som överför data i digital form. Till exempel är kommunikation som sker via Internet en form av digital kommunikation.
Vad är digital kommunikation?
Digital kommunikation är kommunikationsinsatser online av individer, grupper och organisationer. Det är ovanligt att hitta någon utan någon som helst digital närvaro.
Från meritförteckningar och arbetslivserfarenhetsprofiler i LinkedIn till profiler på sociala medier, arbetssökande marknadsför sig själva online, många medan de fortfarande går på universitet. Arbetsgivare gör jobbannonsering, kandidatscreening och intervjuer online. Många bloggar om sina favoritämnen eller hobbyer eller expertområden och startar till och med företag online med digital kommunikation.
Digital kommunikation i företag omfattar all onlinekommunikation. Moderna företag måste ha någon form av onlinenärvaro, och de flesta anlitar en mängd onlinekanaler för varje aspekt av sin verksamhet. Att få kontakt med kunder och anställda med digitala meddelanden är normen och ett måste för att förbli konkurrenskraftig och framgångsrik.
Karriärvägar för digital kommunikation
Marknadsföring
Proffs inom digital kommunikation har möjligheter inom marknadsföring för att fylla affärsbehov för innehållsmarknadsföring och datadriven marknadsföring. Företag behöver innehåll för att engagera sin målgrupp med trovärdig information om sina branscher, produkter och tjänster. Företag behöver också hjälp med att analysera data från marknadsföringskampanjer för att hjälpa till att fatta de bästa besluten om sina marknadsföringsbudgetar och utgifter.
Digital annonsering och sökmotoroptimering (SEO)
Digital kommunikation är en del av digital annonsering där företag når sin målgrupp genom onlineannonseringskanaler som Google AdWords och annonsering på sociala medieplattformar som Instagram och Snapchat. SEO-proffs arbetar med digital kommunikation och skapar och analyserar webbplatsinnehåll för att förbättra sökmotorernas rankning så att affärsmeddelandena når så brett som möjligt.
Sociala medier
Digital kommunikation spelar en stor roll i sociala medier. Det handlar om att skapa skriftligt och visuellt onlineinnehåll som attraherar och engagerar målgrupper, analysera sociala medieaktiviteter som gilla-markeringar och kommentarer, och utveckla och hantera sociala mediegemenskaper.
Förbereda för en karriär inom digital kommunikation
Digital kommunikation är ett mycket brett område med många områden att specialisera sig på. Till exempel kan visuellt orienterade individer välja att specialisera sig på video.
En karriär inom digital kommunikation kräver specialiserade kunskaper och digitala färdigheter tillsammans med erfarenhet inom områden som använder den expertisen. Många högskolor, universitet och tekniska skolor erbjuder utbildningar och certifieringar inom digital kommunikation och media.
Varför digital kommunikation blir allt viktigare
Miljarder människor använder internet över hela världen. Mer än 90 procent av dem använder internet från mobila enheter. I världen är internetanvändningen 59 procent av den totala befolkningen. Det är ett stort antal som inte kan ignoreras av företag.
Bortsett från det stora antalet människor i ett medium som kör på och förlitar sig på digital kommunikation, är digital kommunikation allt viktigare eftersom fler och fler kunder söker hjälp med digitala kommunikationsstrategier.
Automation, artificiell intelligens och dyra digitala marknadsföringsteknologier antas snabbt för onlinekommunikation, men budgetarna hänger inte med, vilket gör fokus på digital kommunikation ännu viktigare.
Sociala medier skapar stor konkurrens för varumärken för att fånga användarnas uppmärksamhet, vilket gör det viktigare och viktigare att hålla jämna steg med vad folk gör online och hur man engagerar dem.
Digital kommunikation är en populär teknik som används idag inom elektronik. Det ger oss tillgång till videokonferenser, digitala möten, onlineutbildning etc. Data kan färdas upp till långa avstånd inom en sekund med hjälp av internet och andra digitala kommunikationssätt. Det sparar inte bara pengar utan sparar också tid och ansträngning. Det har också höjt standarden för en individs sociala, politiska och ekonomiska liv
Vad är kommunikation?
Kommunikation avser utbyte av information med hjälp av ett specifikt medium, såsom vakuum, rymd, trådlöst medium, trådbundet medium etc. Bra kommunikation överför alltid information med minskad dämpning och brus. Den mottagna signalen är densamma som den överförda signalen med tydlig information. Kommunikation är en tvåvägsprocess för att dela information. I digitala termer avser kommunikation utbyte av digital information från sändaren till mottagaren.
Komponenterna i ett kommunikationssystem är sändaren, kommunikationskanalen och mottagaren. Sändaren sänder data till kommunikationskanalen, som vidare skickar den till mottagaren. Olika enheter används i kaskad eller parallellt med sändarna och mottagarna för olika ändamål, såsom modulering, demodulering, brusborttagning, sampling etc. Enheterna inkluderar modulatorer, filter, förstärkare, kodare och avkodare.
Signaler
En signal är en elektromagnetisk våg som transporterar information från en plats till en annan, med hjälp av ett specifikt fortplantningsmedium, såsom luft, vakuum, vatten och fast material. Inom elektronik definieras signalen som en ström-, spännings- eller vågbärande information. Den kan resa korta eller långa sträckor beroende på kraven. Hastigheten på en signalvåg är lika med ljusets hastighet.
Signalerna är kategoriserade som analoga signaler och digitala signaler.
Toppfärdigheter för framgång inom digital kommunikation
Arbetsgivare i olika branscher letar efter professionella inom digital kommunikation med en mängd olika kompetenser.
det finns också många ”mjuka färdigheter” som kommer att tjäna dig väl i en digital kommunikationskarriär, inklusive:
Flexibilitet – De som trivs med digital kommunikation tenderar att vara personer som är mycket anpassningsbara, eftersom prioriteringarna inom denna disciplin ofta ändras snabbt. Flexibilitet värderas högt i dessa roller. Anställande chefer vill ha medarbetare som lätt kan vänja sig vid förändringar.
Ett engagemang för livslångt lärande—Fortlöpande utbildning är viktigt för att förbli säljbar och ligga i framkant på området.
Det är omöjligt att förutsäga framtida förändringar men de mest framgångsrika digitala kommunikationsproffsen är engagerade i livslångt lärande för att ligga steget före den snabba förändringstakten.
En passion för berättande – Digital kommunikation har ofta sina rötter i konsten att övertala, och ett av de bästa sätten att övertyga din publik är genom att skapa en stark berättelse.
Empati – Att vara en stark kommunikatör innebär att få en stark uppskattning för din publik och det som driver dem. När du väl kan sätta dig själv i andra människors skor som du försöker påverka, kan du skapa mer meningsfulla – och mer effektiva – kontakter med dem.
Nyfikenhet – Att vara nyfiken kommer att bära dig långt. De bästa utövarna av digital kommunikation är de som vill ha en djupare förståelse för människorna, processerna och kommunikationskanalerna.
Vanliga karriärvägar för digital kommunikation
Innehållsmarknadsföring
Dessa roller involverar planering, skapande och delning av övertygande innehåll för att engagera nyckelpublik. Till skillnad från traditionell marknadsföring handlar innehållsmarknadsföring inte om att marknadsföra en produkt eller tjänst utan om att vara en trovärdig informationskälla som är viktig för potentiella kunder.
Digital reklam
Proffs inom digital reklam utvecklar och genomför strategier för att nå mycket riktade målgrupper genom en rad onlinekanaler, från Google AdWords till Instagram.
Datadriven marknadsföring
Dessa roller innebär att testa olika marknadsföringsmetoder, analysera och tolka data och mäta resultaten av marknadsföringskampanjer.
Sökmotoroptimering (SEO)
Proffs i dessa roller implementerar, analyserar och uppdaterar kontinuerligt webbplatsinnehåll och tekniska funktioner för att öka en organisations sökmotorrankning.
Sociala media
Proffs på sociala medier är ansvariga för att utveckla och genomföra marknadsföringskampanjer för sociala medier för att påverka en målgrupp, vilket inkluderar skapande och kuration av visuellt och skriftligt innehåll. De kan också agera som community managers, lyssna och svara på användare av sociala medier på ett sätt som är i linje med organisationens varumärkesidentitet.