Vad är Digitalt Innehåll?

hands 820272 1280

Skapande av digitalt innehåll är ett paraplybegrepp för en rad aktiviteter, så det är inte förvånande att när folk frågar ”Vad är skapande av digitalt innehåll?”

De betyder en hel rad olika saker! De kan hänvisa till planerings- och strategifasen hela vägen fram till innehålls- och analysfasen i skapelseprocessen! Här kommer vi att ta en djupgående titt på vad som skapar digitalt innehåll.

Skapande av digitalt innehåll är processen att generera ämnesidéer som tilltalar din publik och sedan skapa skriftligt eller visuellt innehåll kring dessa ämnen. Det handlar om att göra information och din expertis uppenbar för alla som konsumerar ditt innehåll.

För att verkligen få fördelarna med att skapa digitalt innehåll måste du göra den informationen så tillgänglig som möjligt för din publik som en blogg, video, infografik eller andra format. Hur vet du då om du gör rätt? Allt handlar om analyser. Här kommer vi att gå igenom stegen för att skapa digitalt innehåll och de viktiga faktorerna för varje steg!

Definition av skapande av digitalt innehåll

Innehållsskapande är informationens bidrag till alla medier och framför allt till digitala medier för en slutanvändare/publik i specifika sammanhang. Innehåll är:

”något som ska uttryckas genom något medium, som tal, skrift eller någon av olika konster” för självuttryck, distribution, marknadsföring och/eller publicering. Typiska former av innehållsskapande inkluderar underhåll och uppdatering av webbplatser, bloggande, artikelskrivning, fotografi, video, onlinekommentarer, underhåll av konton i sociala medier och redigering och distribution av digitala medier. En Pew-undersökning beskrev innehållsskapande som skapandet av ”det material som människor bidrar med till onlinevärlden.”

-Wikipedia

Stadierna av digitalt innehållsskapande

Den första delen av digitalt innehållsskapande handlar om att planera innehållet som du vet kommer att få resonans hos din publik. Det finns ingen hemlighet att producera digitalt innehåll som du vet att din publik älskar – du måste lära känna din publik!

Det första steget är innehållsplanering!

Steg 1: Innehållsplanering

Planeringsstadiet för ditt innehåll är så mycket viktigt! Det är grunden för allt du kommer att göra för produktion av digitalt innehåll.

Det första steget är att undersöka ämnen för ditt innehåll.

Undersök ämnen för innehåll

Det är här du bör spendera en hel del av din tid och tidiga energi. När du väl bestämt dig för att du ska lägga en massa energi på att göra innehåll kan det vara lätt att ryckas med och skapa en mängd innehåll!

Men håll ut!

Ta en stund att forska om ämnena och ta reda på vad dina potentiella kunder söker efter!

Definiera din målgrupp

Att definiera din målgrupp för ditt innehåll varierar i svårighetsgrad för varje individ och företag. Om du är ett etablerat företag med kunder kan du titta på problemen som de har och du kan hjälpa till med. Om du är ett nyare företag måste du göra några fler antaganden om din publik. Hur som helst har du fortfarande en chans att optimera ditt innehåll efter att ha gjort det.
Det här är frågorna du måste ställa dig själv för att se till att du känner din publik till fullo:

  • Vem är din ideala kund eller målgrupp?
  • Ålder
  • Kön
  • Civilstånd
  • Etnicitet
  • Religion
  • Vad gör och gillar de?
  • Intresse och hobbyer
  • Starka åsikter
  • Hur köper de produkter?
  • Vad är deras problem?
  • Problem och bekymmer som håller dem vakna på natten?
  • Hur kan du hjälpa dem att lösa någon av dessa smärtor?

Det är först efter att ha svarat på alla dessa frågor som du kan få en sann och holistisk bild av din publik och hur du bäst kan betjäna dem.

Kom ihåg att att tjäna och hjälpa en publik är det bästa sättet att skapa innehåll som fungerar!

Sökordsresearch

Sökordsforskning är nyckeln till att skapa innehåll som hjälper dig att få en mängd trafik till din webbplats eller ögonglober på ditt professionella varumärke, och det hjälper dig att öka ditt inflytande!

En tumregel vid skapande av digitalt innehåll är att varje del av innehåll du skapar måste vara användbar och relevant för sin målgrupp. Anledningen är att ju mer användbart innehållet är, desto enklare blir det för publiken att kontextualisera det till sin specifika situation och i sin tur dela det med andra i deras nätverk.

Det finns flera steg du kan ta för att komma igång med digitalt innehåll. Vissa av dessa steg kanske inte är tillämpliga på alla typer av innehåll, men de gäller i allmänhet det mesta av innehållet som genereras av B2B-varumärken.

Bestäm syftet med ditt innehåll: Specifika typer av innehåll har specifika syften. Fallstudier, till exempel, visar din organisations erfarenhet och expertis inom specifika områden. På baksidan kan videoinnehåll användas för att engagera en annan demografi genom visuellt innehåll som är både underhållande och pedagogiskt. Att fastställa syftet i början av innehållsskapandeprocessen kommer att förbättra chanserna för ditt innehåll att uppnå önskade resultat.

Skapa användbart innehåll av hög kvalitet: Som nämnts ovan är en tumregel vid skapande av digitalt innehåll att varje innehåll du skapar måste vara användbart och relevant för sin målgrupp. Utöver innehållets användbarhet behöver det också läggas stor vikt vid att skapa professionellt innehåll av hög kvalitet.

Marknadsför innehåll på sociala medier: Att dela olika innehåll på vart och ett av ditt företags sociala medienätverk utökar ditt varumärkes räckvidd och lägger till skala till kampanjer. Innehållet du delar på varje sida ska helst vara unikt, för att ge dina följare incitament att följa dig på mer än ett nätverk. Innehåll som blogginlägg kan till exempel ha många visningar, gilla-markeringar och delningar. Detta resulterar vanligtvis i ökade sökmotorrankningar.

Implementera ett SEO-program: Att helt enkelt gissa nyckelord som ska användas i hela ditt innehåll och hoppas att det resonerar med din publik kommer sannolikt att leda till svaga resultat. Det är mycket mer fördelaktigt att implementera en formell SEO-strategi som utnyttjar verktyg som Google Adwords och andra liknande resurser. Ett välorganiserat SEO-program hjälper dig att bestämma de mest sökta, värdefulla termerna för din plats och bransch.

Spåra och analysera innehåll: Under idealiska omständigheter bör ditt analysprogram dyka djupare ner i datamaskhålet – bortom enkla sidvisningar och videouppspelningar – för att utvärdera beteendet hos personer som tittar på specifika delar av innehåll. Det är också viktigt att upprätthålla medvetenheten om din ranking i de främsta sökmotorerna och kontinuerligt arbeta för att förbättra dessa rankningar.

Som marknadsförare tenderar vi att fokusera på områden som inte alltid hänför sig till skapandet av digitalt innehåll. Vi bär många hattar, och ofta är att skapa innehåll inte en av dem. Så när det är dags att börja implementera din digitala innehållsstrategi är en vanlig fråga som ställs av marknadsförare ”var ska jag börja?”

Hur man går till väga för att skapa innehåll

Vi marknadsförare är väldigt upptagna. Vår bandbredd är begränsad, och det är därför vi skapar processer för allt vi gör. Skapande av innehåll är inte annorlunda. Det är en organiserad samling processer som följer dessa steg för att skapa innehåll, ta bort gissningar och ge mer kreativt mentalt utrymme.

SEO-research

SEO-forskning – a.k.a. sökordsforskning – visar dig sökvolymen för ett specifikt sökord eller en specifik fras. Resultaten av den sökningen kan hjälpa dig att avgöra om det är värt att investera i att skapa ett innehåll kring ett specifikt ämne eller sökord. Utför lite forskning kring de nyckelord och fraser som hör till din bransch, för att se om tillräckligt många människor söker efter dem för att motivera att bygga innehåll runt.

En vanlig praxis är att rikta in sökord som har en månatlig sökvolym (MSV) och sökordssvårighet som motsvarar din domänbehörighet.

Om du till exempel försöker inrikta dig på sökord med hög volym (mycket konkurrenskraftiga) under de inledande stadierna av dina blogginsatser kommer sannolikt inte att ge påtagliga resultat. Det finns några fantastiska sökordsforskningsverktyg som SEMRush eller Moz Keyword Explorer som kan ge en bra start för att bestämma de bästa orden eller fraserna för ditt varumärke att rikta in sig på, och börja bygga trafik och synlighet för ditt innehåll.

Skrivande

Oavsett om ditt innehållsskapande styrka är videor, grafik, podcasts, etc, är det viktigt att skriva kvalitetskopior i ditt innehåll för att skapa processen. Men oavsett vilka styrkor du har för att skapa innehåll, följer processen ganska liknande riktlinjer för varje medium.

Skriv innehåll som tillgodoser din publiks önskemål och behov. Använd deras röst, eufemism och till och med deras humor för att konstruera ett stycke som resonerar med denna demografi.

Vara unik. Du behöver inte uppfinna hjulet på nytt, men att bara återfå information som redan finns där kommer inte att hjälpa dig att nå tittarsiffror eller skapa värde för din publik. Skapa ett unikt tillvägagångssätt eller införliva ny forskning i ditt innehåll för att få det att sticka ut.

Var trogen din röst. Undvik att försöka imponera på din publik med ett omfattande ordförråd om de inte talar på det sättet. Dina ytterligare ansträngningar för att imponera kommer sannolikt att gå obemärkt förbi eftersom denna kommunikation helt enkelt inte kommer att få genklang hos din publik.

Behåll istället konsistens i din varumärkesröst och skapa förtroende hos dina tittare
Använd titlar, metabeskrivningar och andra teasers för att tvinga din publik att läsa ditt innehåll. Lägg nyttan av ditt innehåll direkt i rubriken för att låta dem veta varför de borde läsa det.

Redigering

Redigering som helhet är en mycket subjektiv process. Vissa människor gillar att redigera sitt innehåll när de skapar det, andra föredrar att vänta några dagar och granska sitt arbete med nya ögon. Hur som helst bör du förfina ditt innehåll under redigeringen, övervaka element som röst, språk och estetik.

Publicering

Lyxen med att leva under denna tekniska revolution är att det är så enkelt att publicera marknadsföringsinnehåll som att klicka på en knapp. Men hur lätt det än låter är processen inte så enkel om du vill uppnå resultat. Så du kan publicera ditt innehåll direkt efter uppladdningen. Men du kan istället maximera dess inverkan genom att vänta på en optimal tidpunkt för att lägga upp den.

När du precis har börjat kommer det troligen inte att påverka din publik för mycket om du publicerar ditt innehåll direkt, eftersom du fortfarande är i inledningsskedet av att bygga din publik. Men om du så småningom konstruerar ett publiceringsschema, som att leverera ett nytt inlägg varje tisdag i sig, kommer din publik att förvänta sig att se inlägg publicerade på tisdag. Ett publiceringsschema skapar förtroende hos din publik när de vet att de kan förvänta sig innehåll från dig på en konsekvent basis.

Digitalt innehåll bygger varumärke

Att skapa kvalitetsinnehåll ger ett medium med vilket du effektivt kan kommunicera med din publik online. Detta innehåll kommer att hjälpa medlemmarna i din publik att övergå till betalande kunder som kommer att gå tillbaka och interagera med ditt innehåll eller din webbplats regelbundet.

Detta kommer att visa sig fördelaktigt för ditt varumärkes rykte. Nöjda kunder kommer sannolikt att berätta för andra människor om sina erfarenheter av ditt varumärke, produkt eller tjänst. Och när den känslan är positiv, ger den vanligtvis resultat som ökar din kundbas.

Digitalt innehåll ökar synligheten för ditt varumärke

Denna fördel faller under varumärkeskännedomsparaplyet. Varumärkesmedvetenhet är avgörande för att nå synlighet på dagens extremt konkurrensutsatta marknad, och digitalt innehåll är avgörande för att utveckla denna synlighet.

För att få uppmärksamhet online måste du hitta din publik och publicera innehåll som intresserar dem tillräckligt för att engagera sig i det. Detta ökar synligheten för ditt varumärke av en enkel anledning – ju fler som diskuterar ditt varumärke och engagerar sig i det, desto mer sannolikt är det att andra människor kommer att se och höra om ditt varumärke.

Digitalt innehåll underlättar företagens överlevnad

Det är en vardag för vanliga butiker att se besökare gå in i deras butik, kolla bland produkter och sedan gå därifrån utan att köpa en enda sak. Fönsterköpare kommer och går, men ett fåtal utvalda gör faktiskt ett köp. Och när en kund är nöjd kommer de sannolikt att komma tillbaka för mer någon gång i framtiden. Men om du råkar få fler fönstershoppar och färre kunder kommer ditt skyltfönster troligen att upphöra att existera väldigt länge.

Företag som kretsar kring internet kan också liknas vid denna beskrivning. Oavsett om du har massor av webbplatsbesökare, kommer ditt företag att misslyckas om ingen av dessa besökare någonsin konverterar till betalande kunder. Digitalt innehåll ger dig tillgångar som hjälper dig att använda strategier och tekniker som inte bara lockar mer trafik – utan mer mycket riktad trafik som ger resultat och producerar avkastning på investeringen som kommer att hålla ljuset tända i din anläggning. Och som marknadschef, även hålla dig förvärvsarbetad.

Slutgiltiga tankar

Att jobba som marknadschef är ingen lätt uppgift. Det finns så många element att ta med i dina ansträngningar och enorma mängder data att analysera när du försöker etablera bästa praxis. Att skapa digitalt innehåll utgör grunden för dessa metoder eftersom det bygger de datapunkter och konsumentfeedback som är nödvändiga för att detaljera vilka insatser som visar sig vara effektiva och vilka som inte är det. Och det faktum är utan tvekan det som gör innehållsskapande så viktigt för varje marknadschef i dagens tid.

Affärslandskapet som helhet vänder sig mer och mer till den digitala konsumenten, och det fokuset på konsumentupplevelsen i den digitala sfären kommer nästan garanterat att behålla växande betydelse under de kommande månaderna och åren. Så om du inte redan har implementerat en strategi för digitalt innehåll i ditt varumärkes marknadsföringsinsatser, är det dags nu. Det är mer avgörande för ditt företags överlevnad än någonsin tidigare.

By CCProduction

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Liknande Inlägg

  • Hur Skriver man en Integritetspolicy på ett Enkelt Sätt?

  • Enkel hantering av containrar med CaaS hos Beebyte PaaS

  • Hur fungerar en elbil i praktiken?