Varumärkeskommunikation är bryggan mellan ditt varumärke och din målgrupp. Den fungerar som vägledning för alla typer av intern och extern kommunikation i ett företag. Denna process för publikengagemang speglar ditt företag som varumärke. Alla varumärken vill ha långvariga relationer med sina kunder, därför är det effektiva sättet att göra det genom att ha rätt tillvägagångssätt och planera.
1. Målgrupp
Vet vem du pratar med. Att bestämma din målgrupp går längre än att definiera deras demografi. Det handlar också om hur väl du känner till deras livsstilar, problem, tankesätt och beteenden. Ju fler detaljer du har om dina kunder desto bättre. På så sätt får du en bättre förståelse för hur du kommunicerar med dem. Enkelt uttryckt är det att lära sig om deras önskemål och behov.
2. Nyckelbudskap
Definitionen av nyckelbudskapen är mer än bara vad du vill kommunicera till dem. Det handlar mer om vilken typ av engagerande budskap som kommer att relatera till dem: lösningen på deras problem. Skapar du en känslomässig kontakt med din målgrupp genom ditt budskap? Det är känslan som kommer att bygga en anknytning som är baserad på förtroende för hållbara kundrelationer. Det du levererar till dem bör vara till hjälp på ett sätt som uppfyller deras behov.
3. Kreativt innehåll
Vilken typ av innehåll skulle effektivt leverera dina nyckelbudskap? Genom vilket medium? Allt handlar om att anpassa ditt varumärkes kreativitet och kommunikationsmål. Sikta på något catchy men kom ihåg att människor bara kommer att ge sin uppmärksamhet till varumärken som kan tala för deras identitet. De vill ha något att reflektera över. Din varumärkeskommunikationsstrategi bör vara väl definierad och utvecklad helt enkelt för att den bygger ditt varumärkes rykte i allmänhetens ögon. Utöver det representerar det också huvudvärdet av ditt varumärke.
Hur man bygger varumärkeskommunikation: Hitta din kommunikationsstrategi
Att definiera en identitet för ditt varumärke och tydligt kommunicera det konceptet till kunderna är en viktig del av att differentiera dig på den moderna marknaden.
Kom ihåg att känslomässiga kopplingar har vetenskapligt bevisats påverka köpbeslut.
När marknadstrender och kundernas förväntningar förändras, kommer din varumärkeskommunikation säkerligen att utvecklas. Det finns dock några bästa praxis-tips som du kan tänka på för att hjälpa dig starta mer framgångsrika samtal med dina kunder.
Till exempel:
1. Börja med din målgrupp
Det enklaste sättet att se till att du talar rätt språk under samtal med dina målkunder är att lära dig vem du pratar med. Buyer personas är dokument som hjälper dig att förstå dina kärnkundgrupper. De kommer att inkludera användbara detaljer som vägleder din röst och personlighet i marknadsföringsmaterial.
Till exempel, om du vet att din idealkund är en ung millennial med en kärlek till bilder, kan du dela emoji-rika meddelanden på Instagram, Twitter och Snapchat.
2. Känn din unique selling point (USP)
När du förstår vem du pratar med måste du bestämma vad du ska prata om. Detta innebär att komma överens med värdet som gör dig speciell på din valda marknadsplats. En USP är mer än bara produkten du säljer, det är nyckelelementet som skiljer dig från dina konkurrenter. Till exempel kanske du har fantastisk kundservice, en stark känsla för företagens sociala ansvar eller ett öga för innovation.
När du känner till din USP, gör ditt bästa för att visa det under samtal med din publik, och kom ihåg att vara uppmärksam på hur de svarar.
3. Definiera din personlighet
Din USP och målgrupp hjälper dig att bestämma vilken typ av personlighet du ska visa i din varumärkeskommunikation. Ett varumärke behöver en ”mänsklig” sida för att koppla på en känslomässig nivå med sin målgrupp. Kom ihåg att tillgodose dina köparpersonligheter och arbeta med att säkerställa konsistens genom varje kanal i din kommunikationsplan.
Det kan vara värt att designa ett varumärkesmanifest, så att du kan projicera en enda röst, ett utseende och ett kärnbudskap varje gång du lägger upp en blogg, skapar en podcast eller gör ett inlägg på sociala medier. Detta kommer att hjälpa kunderna att gradvis känna sig mer bekanta med ditt företag.
4. Välj din marknadsstrategi
Utvecklingen av det digitala marknadsföringsutrymmet innebär att det finns fler sätt att kommunicera online än någonsin tidigare. Dagens kunder använder i genomsnitt 6 kontaktpunkter för att få kontakt med sina favoritföretag. Eftersom inga två varumärken är desamma finns det ingen standardmix som fungerar för alla.
Nyckeln till att bygga framgångsrik varumärkeskommunikation är att lära känna dina alternativ. Ju mer du förstår varje kanal, desto mer kan du välja media som passar din publik och dina mål.
5. Upprätta mått för framgång
Beslut slutligen vad du vill åstadkomma med din varumärkeskommunikationsstrategi. Hoppas du att ett samtal med din publik ska hjälpa dig att designa en starkare produkt? Kanske vill du bara utveckla lojala kunder som är villiga att förespråka ditt varumärke? Oavsett vad dina ambitioner är, kommer att ställa in nyckeltal eller ”KPI:er” hjälpa dig att spåra din framgång. Som utgångspunkt kan du titta på:
- Genomsnittliga delningar/gilla-markeringar på sociala medier.
- Kommentarer på din webbplats, videor och sociala kanaler.
- Kundnöjdhet (betyg, recensioner och vittnesmål).
- Omräkningskurser.
- E-post prenumerera eller följ takt.
Hur du uppgraderar din varumärkeskommunikation
En del av att designa effektiv varumärkeskommunikation är att hitta rätt röst.
När du först lanserar ett varumärke kommer du att lägga lite tid på att skapa din röst som ett komplement till din befintliga personlighet. Denna ton ska representera de unika aspekterna av ditt företag och visa vilken typ av organisation du är för dina följare.
Till exempel, medan Coca Cola har en rolig och vänlig röst, är Apple mer sofistikerat och ”modernt”. Din röst bör förbli densamma på alla kanaler – oavsett hur du ansluter till dina kunder. Men om du vill göra din plan för varumärkeskommunikation så framgångsrik som möjligt, måste du se till att tonen du väljer resonerar med dina följare.
Här är bara några tips för att uppgradera din kommunikationsstrategi, tillsammans med exempel på företag som har fått sin egen kommunikationsplan ner till en fin konst.
1. Var autentisk och ärlig
Dagens kunder vill ha en relation med sina favoritföretag. De vill ha autentisk varumärkeskommunikation.
För att göra dina konversationer så ärliga som möjligt, börja med att titta på de varumärkesvärden du etablerat för ditt företag. Om du påstår dig vara en organisation som bryr sig om miljön, hur visar du det i ditt marknadsföringsmaterial? Om du handlar om innovation, hur kan du visa din kärlek till utveckling i det du säger?
2. Ha konversationer
Kommer du ihåg tidigare när vi sa att varumärkeskommunikation inte bara handlar om att tala ”till” din publik? Konversationer är nyckeln i den moderna marknadsföringsmiljön. Dagens varumärken kan verkligen nå ut och lyssna på sina följare – och det finns otaliga fördelar med att göra det.
Att ta sig tid att utveckla en verklig och genuin dialog med dina potentiella kunder visar att du bryr dig om dina kunder. Det säkerställer också att du ständigt utbildar ditt marknadsförings- och säljteam med ny information om vad dina följare vill ha av dig.
3. Förvandla kunder till förespråkare
Du marknadsför för närvarande i en värld där människor är mer benägna att lyssna och lita på sina kamraters ord än ansiktslösa företag. Med det i åtanke är det vettigt att din varumärkeskommunikationsplan inkluderar en del överväganden om fördelarna med mun till mun marknadsföring.
Ju mer du fokuserar på att kombinera exceptionella kundtjänstupplevelser med delbart, lockande innehåll, desto mer sannolikt är det att ditt varumärkesbudskap kommer att gå längre, buret av dina sociala fans. Du måste utforma en social mediakampanj som riktar sig till rätt personer, och du kanske till och med vill överväga att lägga till influencers i mixen. Men om du kan göra dina kunder till förespråkare kan du sluta slösa pengar på dina marknadsföringsinsatser och börja övertyga ditt folk att annonsera åt dig.
4. Fokusera på exceptionella kundupplevelser
En del av bra varumärkeskommunikation är att veta hur man håller dina följare nöjda. Det betyder att du måste tänka på kvaliteten på de engagemang du har med dina kunder.
Att omtänksamt svara på kommentarer på din blogg eller meddelanden på din sociala medievägg hjälper till att visa mänskligheten i ditt varumärke samtidigt som du bygger förtroende. Om du pratar direkt med dina kunder blir det dessutom lättare för dig att lära dig hur du stödjer dem. En konversation är mycket mer talande än någon hög med data.
5. Var öppen och transparent
I en värld där kunder kan hitta nästan allt de behöver veta om ditt företag online, tar oärlighet dig inte särskilt långt. Varumärkeskommunikation går alltid mycket smidigare när alla är ärliga och öppna. Om du är villig att ta dina kunder bakom kulisserna för vad som händer med ditt företag, kommer de att vara mycket mer benägna att lita på dig. Dessutom kommer du att kunna skilja dig från dina konkurrenter genom att visa att du inte har något att dölja.
Designa den ultimata varumärkeskommunikationsplanen
Kommunikation kommer alltid att vara nyckeln till att driva ett framgångsrikt företag.
Även om varumärkeskommunikation inte är ett nytt koncept, är skillnaden idag att företag inte bara pratar ”mot” sina följare. Moderna kunder har en röst och de använder den för att dela sina åsikter, lufta sina bekymmer och utbilda företag om vad de behöver.
Även om övergången till ”marknadsföring hos” kunder, till ”marknadsföring med” kan vara en komplex omvandling för många företag, har vi nått en punkt där varje varumärke behöver utvecklas. Med en strategisk varumärkeskommunikationsplan kan du noggrant bestämma hur du ska få kontakt med dina kunder, vilken typ av röst du ska använda och vad du kan göra för att optimera dialogen.
Dagens varumärkeskommunikationsplan handlar inte bara om att spränga meddelanden till tusentals kunder samtidigt. Det handlar inte heller om att skicka samma tråkiga annonser till otaliga ointresserade kunder. Rätt kommunikation är din chans att börja utveckla verkliga relationer med dina kunder – den typ som leder till varumärkeslojalitet och kundförespråkande.
Hur kan det förbättra ditt företag?
Varumärkeskommunikation kan hjälpa till att stärka ditt företag på en mängd olika sätt. Från att utöka din målgrupp till att hjälpa dig behålla mer lojala kunder, det finns många fördelar med att utnyttja varumärkeskommunikation för att förbättra din verksamhet. Dessa viktiga fördelar visar effekten av effektiv kommunikation med dina kunder.
Lämnar ett bestående intryck på dina kunder
Det är mer komplicerat än någonsin att sticka ut på dagens konkurrensutsatta marknad. Med nya varumärken och produkter som kommer ut varje dag, tvingas företag hitta ett övertygande sätt att skapa sig ett namn. Målet är dock inte bara att rulla in nya kunder. Företag vill också behålla sina mest lojala fans och förhindra att de tappar intresset för sitt varumärke.
Varumärkeskommunikation låter dig lämna ett bestående intryck på dina kunder så att de kommer ihåg dig i många år framöver. Genom att investera i kraftfull reklam och skapa en koppling till dina kunder via sociala medier kan du kommunicera ditt varumärkes syfte till dina kunder på ett sätt som de inte kan ignorera.
Genom att framgångsrikt implementera varumärkeskommunikation i din övergripande affärsstrategi visar du också kunderna vad som gör ditt varumärke annorlunda. Det är avgörande att hitta det som gör dig unik och förmedla det på ett tydligt och meningsfullt sätt. Ju mer unikt ditt varumärke framstår för konsumenterna, desto mer sannolikt kommer de att tänka på ditt företag nästa gång de behöver göra ett köp. Detta är viktigt för att lämna ett bestående intryck på dina kunder.
Skapar kundlojalitet
Kunder kommer och går hela tiden. Även om du inte kan hindra alla från att ändra uppfattning, kan du fokusera på att behålla så många befintliga kunder som möjligt. Trogna kunder är inte bara mer benägna att spendera mer på dina produkter eller tjänster, utan de är också mer benägna att berätta för vänner och familj om ditt företag. Det här är ett enkelt sätt att utöka din kundbas och öka de totala intäkterna.
När du fokuserar dina marknadsföringsinsatser på varumärkeskommunikation hjälper du dina kunder att relatera till din verksamhet på en djupare nivå. Detta beror på att effektiv varumärkeskommunikation innebär att etablera en stark relation med köpare. Oavsett om de tittar på en annons för din nya produkt eller läser om en spännande ny kampanj på sociala medier, kommer dina kunder att känna en mer kraftfull koppling till ditt företag tack vare framgångsrik varumärkeskommunikation.
Dessutom har alla kunder en medfödd önskan att känna sig sedda och hörda. De vill vara säkra på att deras åsikter spelar roll och att deras favoritföretag bryr sig tillräckligt för att lyssna på deras tankar och idéer.
När du bildar en varaktig relation med dina mest lojala fans, säger du till dem att du värdesätter dem som en integrerad del av ditt företag. Värde kunder är alltid mer nöjda kunder, vilket spelar en viktig roll för att hjälpa ditt företag att växa.