Per definition är varumärkesstrategi en långsiktig plan för utveckling av ett framgångsrikt varumärke för att uppnå specifika mål.
En väldefinierad och genomförd varumärkesstrategi påverkar alla aspekter av en verksamhet och är direkt kopplad till konsumenternas behov, känslor och konkurrensutsatta miljöer. Men vad betyder det egentligen? Det är precis vad du kommer att lära dig i denna artikel.
Vad är en varumärkesstrategi?
Vad är strategi?
Strategi är en detaljerad plan som beskriver vad du försöker uppnå och hur du ska uppnå det.
Vad är ett varumärke?
Som Jeff Bezos grundare av Amazon beskriver det… ”Ditt varumärke är vad folk säger om dig när du inte är i rummet”. Det är hur andra känner om ditt företag/produkt/tjänst. Det är så de skulle beskriva dig eller berätta din historia för någon annan. Det är hur de betraktar dig och känslomässigt ansluter till dig.
Ett varumärke är en känslomässig koppling.
Ett ”varumärke” är de där svårfattade känslorna som skiljer fantastiska företag från mediokra företag. Ditt varumärke är ditt företags holistiska rykte. Marknadsföring är det fordon som levererar kundinriktade budskap via olika kanaler, styrt av din varumärkesstrategi.
Din produkt eller tjänst är det konkreta föremål som dina kunder köper. Din webbplats är en del av din marknadsföringsstrategi. Din logotyp är hur kunderna kontaktar dig visuellt. Ditt namn är helt enkelt det, ditt namn.
Vad är varumärkesstrategi?
Varumärkesstrategi är målet ett företag sätter upp sig för hur de vill att människor ska känna för dem. Den bör också inkludera färdplanen som kommer att följas för att uppnå dessa mål att nå målgrupp på en känslomässig nivå.
En väldefinierad och genomförd varumärkesstrategi påverkar alla aspekter av ett företag och är direkt kopplat till företagets ”enkla sanning”, konsumentbehov, känslor och konkurrenskraftiga miljöer.
Behöver du en varumärkesstrategi?
Konkurrensen är hård. Tekniken gör det möjligt för konsumenter att enkelt jämföra alla sina alternativ. Varumärken måste nu konkurrera med inte bara sina konkurrenter utan annat buller i ”brus” bara för att få kundens uppmärksamhet.
Varumärkesstrategier utvecklas och implementeras inte bara för att ett företag ska kunna ha snyggt marknadsföringsmaterial. Anledningen till att företag och organisationer spenderar tid och pengar på att utveckla varumärkesstrategier är att ha en plan på plats för att arbeta för att uppnå de affärsmål de satt upp för sig själva.
Dessa mål kan vara allt från att attrahera bra personal, bättre medarbetare och kundernas engagemang, ökad försäljning, medvetenhet eller lönsamhet etc. Bättre varumärkesbyggande är ett av sätten att uppnå dessa mål.
Framgångsrika varumärken, födda ur bra strategi, sitter i balansräkningarna, de har värde och hjälper organisationer att nå affärsmål. Eftersom detta är fallet är frågan mindre sannolikt ”Behöver jag en varumärkesstrategi?” och är mer sannolikt ”Kan jag uppfylla mina affärsmål utan en tydligt definierad varumärkesstrategi?”.
Varför behöver du en varumärkesstrategi?
När du inte vet vem du är, varför du finns, vad du tror på eller vad du försöker uppnå, blir ditt företag lidande. Från problem med kundkommunikation till att behålla anställda, en brist på varumärkesstrategi orsakar problem på alla nivåer i en organisation.
Efter att ha arbetat med hundratals kunder under det senaste decenniet har vi lärt oss att upptäcka de tydliga tecknen på ett varumärke i kris, ofta orsakat av bristande strategi. (Vissa av dessa problem kanske låter bekanta för dig.
När du inte har någon varumärkesstrategi…
- Du förstår inte ditt syfte, vision, uppdrag eller värderingar, så du fattar marknadsförings- och affärsbeslut som inte återspeglar dem.
- Du har ingen dokumenterad marknadsföringsplan, men du hoppas att vad du än gör kommer att fungera.
- Ditt team är splittrat av oenighet, förvirring och konflikter, vilket gör det svårt för anställda att känna sig engagerade och intresserade.
- Du har inte sammanhängande varumärkesmeddelanden, så ditt innehåll tenderar i bästa fall att vara inkonsekvent och i värsta fall motsägelsefullt. Som ett resultat är det svårt att attrahera människor som delar dina värderingar (kunder, anställda, etc.).
- Du kan inte tydligt formulera ditt varumärke, och som ett resultat kan du inte skapa en urskiljbar plats på marknaden.
Vad du ska veta innan du börjar din varumärkesstrategi
Om du börjar din varumärkesstrategi från början (eller försöker göra saker på ”rätt” sätt den här gången), finns det två viktiga delar av information du behöver veta i förväg. (Om du har gjort din affärsstrategi vet du redan dessa.) De är:
1) Vem du är för
Vem försöker du sälja till? Vad behöver/vill de ha? Hur tillgodoses inte deras behov?
För att bygga en varumärkesstrategi som hjälper dig att verkligen få kontakt med människor måste du veta exakt vem du säljer till. Att veta vilka de är och hur du försöker tjäna dem kan faktiskt ge klarhet i vem du är (t.ex. ditt varumärkeshjärta) och hur du kommunicerar med dem.
2) Vem du är emot
Vem delar ditt utrymme? Vem kommer du att tävla med om uppmärksamhet? Hur kan de överglänsa dig?
Det här är ovärderlig information som hjälper dig att identifiera vem du är och vem du inte är, hur du passar in eller sticker ut och hur du kan kommunicera dina skillnader genom din varumärkesstrategi.
Del 1: Hitta ditt varumärkeshjärta
Varje varumärke har en grundläggande uppsättning övertygelser som påverkar allt de gör. Vi kallar dessa övertygelser för ditt varumärkeshjärta. Att veta vad dessa principer är och varför de är viktiga är absolut nödvändigt, eftersom de är en kraftfull, potent kraft som aktivt kan stödja eller sabotera ditt företag.
När ditt varumärkes övertygelser och affärer är i linje, kan du framgångsrikt föra människor samman, odla gemenskap och skapa den framtid du vill ha. När du inte har några övertygelser (eller de övertygelserna är giftiga) kan du enkelt alienera både anställda och kunder, lamslå din kultur och fatta beslut som spårar ur dina långsiktiga mål.
Ditt varumärkeshjärta består av fyra element som hjälper dig att klargöra vem du är, vad du gör och varför det är viktigt.
- Syfte: Varför finns vi?
- Vision: Vilken framtid vill vi bidra till att skapa? Hur ser framtiden ut?
- Uppdrag: Vad är vi här för att göra? Hur skapar vi den framtiden?
- Värderingar: Vilka principer styr vårt beteende?
Bygg affärsplanelement
- Vad är ditt företags affärsidé?
- Vilket värde erbjuder verksamheten din målkund?
- Hur skulle du beskriva din affärsmodell: de produkter och tjänster du erbjuder och deras prisnivåer?
Förfina dina köparpersonligheter
Identifiera dina varumärkesvärden
Med ditt varumärkes mission och vision tydligt beskrivna är ditt nästa steg att identifiera värderingarna. Vad står ditt varumärke för? Vad är det grundläggande övertygelsesystemet bakom varje aspekt av varumärket? Att svara på dessa frågor kommer att avgöra hur ditt varumärke beter sig på marknaden och vilka kunder du attraherar.
För att slutföra denna del av din varumärkesstrategi, namnge och definiera de värderingar du delar med dina idealkunder. Här är några exempel:
- Empati och medkänsla
- Passion och entusiasm
- Uthållighet och uthållighet
- Pålitlighet och integritet
Bestäm ditt varumärkes positionering
Noggrann varumärkespositionering kan hjälpa dig att särskilja ditt varumärke från andra i din bransch och fånga din målgrupps uppmärksamhet.
Vad gör ditt varumärke och dess produkter och tjänster unika i din bransch?
Vilka är de specifika skillnaderna och hur jämför de med konkurrenternas erbjudanden?
Hur kommer konsumenter som passar din köparpersona att uppfatta och reagera på dessa skillnader?
Vad kommer de att tro om ditt varumärke och dess produkter och tjänster?
Använd svaren på ovanstående frågor för att skapa ett varumärkespositionering: [publiken] kommer att välja [produkt] för att uppleva [fördelar och resultat], eftersom [publikens övertygelse].
Utveckla din varumärkesröst
Din varumärkesröst kommer att avgöra hur du använder språket för att kommunicera ditt uppdrag, värderingar och personlighet till världen. Varumärkets röst kommer att hålla dina meddelanden konsekventa, från betalda annonser och organiskt innehåll i sociala medier till e-postmeddelanden, produktbeskrivningar och kundtjänstportaler. Det kommer också att hjälpa dig att främja relationer med kunder och vinna deras förtroende.
Här är några frågor för att komma igång:
Vad vill du att ditt varumärke ska vara känt för?
Vilka adjektiv skulle du vilja att kunderna ska använda för att beskriva ditt varumärke?
Hur skulle du beskriva ditt varumärkes personlighet?
Om ditt varumärke var en person, vilken ton, ord och fraser skulle de använda? Hur skulle de komma över?
Designa ditt varumärkes identitet
Samla allt du har satt ihop hittills för att designa ditt varumärkes identitet. Identiteten kommer att inkludera alla sensoriska upplevelser associerade med ditt varumärke, såsom den visuella designen av logotypen, typsnitt och färger; smaken, känslan eller lukten av dina fysiska produkter; röster, musik och bilder som visas på videor; och varumärket och slogan.
Subtila val i typsnittsstil, storlek, layout, färgnyanser, dofter, ljud och andra designelement kan påverka hur världen uppfattar ditt varumärke. Brainstorma idéer om hur olika designelement kan göra följande:
- Representera ditt varumärkes mission, vision och värderingar
- Motsvara ditt varumärkes röst
- Framkalla de känslor du vill att kunderna ska uppleva