En kreativ chef, även känd som creative director är ansvarig för den kreativa avdelningen på reklam- och marknadsföringsföretag. Deras arbetsuppgifter inkluderar att planera företagsannonser, övervaka varumärkeskampanjer, revidera presentationer och utforma varumärkesstandarder. Även kallad design director.
Creative Director Arbetsbeskrivning:
En duktig och motiverad kreativ chef för att leda företagets kreativa avdelning.
Som kreativ chef kommer du att arbeta nära den grafiska design- och marknadsavdelningen för att leverera engagerande innehåll som möter våra kunders förväntningar. Du bör vara extremt kreativ, engagerad och ha utmärkta skriftliga och muntliga kommunikationsförmåga.
Vad är en kreativ chef?
En Creative Director spelar en viktig roll inom marknadsföring, kreativitet, kommunikation och digitala avdelningar. De är ansvariga för att leda sitt team, utveckla kreativa riktlinjer och leda kreativt arbete, inklusive trycksaker, webbplatser, e-postkampanjer, TV- och radioreklam och många relaterade uppgifter. Dessa yrkesmän rapporterar ofta direkt till CMOs och andra direktörer, och de förlitar sig på omfattande erfarenhet och professionellt omdöme för att planera och genomföra projekt.
En kreativ chef måste vara en bra ledare med förmågan att maximera talangerna i sina team. Att göra det innebär att vara en coach, en lärare, en instruktör och en kritiker på en gång. De arbetar dagligen med copywriters, grafiska designers, webbdesigners, account managers, brand managers och andra marknadsförare.
Creative Director väsentliga färdigheter
- En intim förståelse för design, kopiering och webbens bästa praxis/riktlinjer
- Erfarenhet av en mängd olika programvaror, inklusive Photoshop, InDesign, Flash, etc.
- Utmärkt ledarskapsförmåga
- Utmärkta kommunikationskunskaper
- En stark förståelse för varumärkesutveckling och flerkanalsmarknadsföringskoncept
- Komfort att interagera med kunder och intern personal
- Stark övertygande förmåga
Creative Director Roller och ansvar
- Övervaka designlayouten och den visuella effekten av marknadsföringsmaterial, produkter eller publikationer
- Leda ett team av kreativa proffs
- Träffa företagsledare för att fastställa visuella behov av förpackningar eller annonser
- Samordna med frilansande proffs och tillverkare för att slutföra projekt
Dagliga arbetsuppgifter
- Planera och övervaka utvecklingen av företagsannonser
- Leda varumärkeskampanjer, inklusive att skicka in idéer för projekt och övervaka utvecklingen av allt kreativt innehåll
- Övervaka allt arbete som utförs av den kreativa avdelningen
- Arbeta med chefer och andra kreativa ledare för att sätta projektdeadlines och innehållsmål
- Presentera projektinformation, inklusive deadlines och budgetar, för chefer och kunder
- Rekrytera och utbilda teamledare och chefer
- Övervaka den kreativa budgeten
Vad är en art director?
En art director är ett kreativt proffs som övervakar de konstnärliga och designmässiga aspekterna av en produkt. Det kan innebära att de bestämmer hur texten på en grafisk design ska se ut, men inte nödvändigtvis vad texten ska säga. En art director kan övervaka ett team av konstnärer och grafiska formgivare, eller så kan de arbeta på egen hand för att producera konsten och designen som används. Ibland rapporterar art directors till creative directors, men det finns också tillfällen då en art director är den enda inblandade regissören och de rapporterar istället till chief creative officers eller andra chefer.
En art director har ofta en grafisk designexamen som liknar en creative director, även om de också kan ha andra relaterade kreativa grader. Eftersom att vara art director är ganska nära att vara en creative director är det inte heller en instegsposition. Det kräver istället erfarenhet, oftast som konstnär eller grafisk formgivare, samt en examen.
Färdigheter som behövs för att bli en kreativ chef
Ett konstnärligt öga: Designtrender, konsthistoria, filmteknik, illustration och litterära stilar är alla exempel på kreativa hantverk som kreativa regissörer bör känna till. Designtänkande och förmågan att visualisera dina idéer är lika viktiga talanger.
Kommunikationsförmåga: Kommunikation är kreativa chefers ansvar med deras team, företagsledning och kunder. Det är avgörande att kunna ge och ta emot feedback, hantera olika teammedlemmar och effektivt uttrycka en kreativ vision så att andra kan omsätta den i handling. Dessutom måste de kunna hålla presentationer regelbundet. Därför är kunskaper om att tala inför publik viktiga.
Erfarenhet: Du kommer antagligen att börja som författare, designer, fotograf eller liknande kreativ funktion på juniornivå innan du blir en kreativ chef, och att bemästra den handeln är en integrerad del av vägen. Efter det kommer du att behöva chefspositioner där du kan putsa din kommunikations- och ledarskapsförmåga.
Processen att bli en kreativ chef
Skaffa en högre utbildning: En kandidatexamen i en kreativ disciplin som konst, marknadsföring, grafisk design, fotografi eller mode krävs vanligtvis för att studera hur man blir en kreativ chef inom mode eller något annat område.
En examen i bildkonst eller företagsledning är också ett alternativ för vissa kreativa regissörer. Även om en magisterexamen inte behövs, kan den ge dig ett försprång jämfört med andra sökande.
Skaffa yrkeserfarenhet: Men inom kreativa områden överträffar erfarenhet utbildning, så du måste få lite praktisk erfarenhet. Detta skede är ännu viktigare om du vill bli en kreativ chef utan examen.
Innan du blir kreativ chef behöver du allt från fem till tio års erfarenhet, och du kan börja som grafisk designer, fotograf eller konstnär för att få kreativ erfarenhet. Börja med att ansöka om praktikplats, stipendium, nybörjarjobb eller juniortjänst.
Även om detta är standardförloppet, fastna inte för mycket i detaljerna. ”Indirekta karriärvägar ger en mängd unika och betydelsefulla upplevelser. Så oroa dig inte om din inte matchar någon annans — du kan göra det på ditt sätt, säger Nancy Herrmann, kreativ chef för Stark Design and Boutique, en varumärkes- och reklambyrå.
Bygg en portfölj: Medan andra jobb kräver ett CV, är en kreativ chefsportfölj mer avgörande inom det kreativa området. Din kreativa chefsportfölj, som kommer att betona dina färdigheter och tidigare arbete, kommer att efterfrågas av alla möjliga arbetsgivare. Se din portfölj som ett marknadsföringsverktyg som visar dina förmågor.
Förfina dina färdigheter och få expertis: De bästa kreativa regissörerna letar alltid efter sätt att vidga sina vyer, tänja på sina färdigheter och hitta inspiration på oväntade platser. Många människor kan inspireras av samma sak, men ditt perspektiv på det, dina livsval, var du är kreativ och din egen ståndpunkt kommer att få ditt arbete att sticka ut..
Nätverk: Annonsmaterial måste få kontakt med andra annonsmaterial på meningsfulla sätt. Nätverk låter dig få inspiration och lära dig nya tillvägagångssätt från erfarna proffs och kanske höra om eller landa nya jobbmöjligheter. Att ansluta på sociala medier som Instagram och LinkedIn är ett lågt tryck, vänligt sätt att nätverka. Ändå kan personliga evenemang som konferenser, workshops och konstmässor också leda till värdefulla kontakter.
Varje kreativ bransch har professionella organisationer som tillhandahåller information, evenemang och pristävlingar. Även om det inte är nödvändigt för kreativa chefer att gå med i en professionell organisation, kan det ge utmärkta nätverks- och lärandemöjligheter.
Kreativa chefer inom olika områden
Filmer: I filmbranschen är den kreativa regissören känd som ”produktionsdesignern.” En produktionsdesigner är ansvarig för att skapa det visuella utseendet på en film. De övervakar ett team av anställda och utvecklar ständigt nya idéer och arbetssätt. Jobbet liknar det för en kreativ regissör inom videospelsbranschen.
Designers inom denna sektor måste skapa uttrycksfulla och innovativa koncept och översätta dem till filmiskt innehåll. Under produktionen av en film delas vanligtvis en bestämd summa pengar på olika avdelningar. För att uppnå optimal kvalitet på filmkonstavdelningen måste kreativa regissörer bestämma hur de ska fördela och använda ekonomin så effektivt som möjligt. Struktureringen av sekvenser och uppsättningar när en film börjar inspelningsprocessen är ett bra exempel. Det är avgörande för kreativa regissörer att förstå vilka rekvisita och effekter som ska användas och hur de ska användas i filmens många uppsättningar och sekvenser under denna process.
Reklam: En kreativ chef inom reklambranschen är dedikerad till att utveckla olika marknadsföringsplaner och taktiker för företaget eller kunden som han eller hon har rekryterats till. Förutsatt att man är anställd av en välkänd och väletablerad organisation, skulle regissören arbeta med någon form av kreativ avdelning eller ledning. I de flesta fall skulle den kreativa chefen också vara projektledaren som arbetar direkt med arbetsgivare, och de skulle vara ansvarig för att skapa koncept för reklam och andra marknadsföringsbehov för sina kunder.
Kreativa regissörer inom reklam befordras vanligtvis från copywriting- eller art director-positioner. Det är också vanligt att vara bekant med filmskapande tekniker.
Executive creative directors, ibland kända som chief creative officers, har det verkställande ansvaret för hela den kreativa avdelningen, och vissa klättrar till och med upp till ordföranden för ett företag.
Kreativa regissörer har vanligtvis en bakgrund inom kommunikationsdesign, bildkonst eller animation. Copywriters kan ha examen i journalistik, språkkonst eller mediainnovation eller specialisera sig på reklamcopywriting medan de studerar kommunikationsdesign.
Musik: Inom musiken är kreativa regissörer uppdelade i många viktiga jobb som utgör summan. Individen, regissören, måste behärska uppgifter relaterade till varandra i denna kreativa sektor. En orkesterdirigent är ett bra exempel på att styra musik, harmonisera symfonier och guida och styra andra musiker i en ensemble. I detta perspektiv är de tre jobben aktiv musiker, musikalisk art director och instruktör som undervisar och informerar samhället om musik.
Spel: Vissa speldesigners hänvisas till som ”creative director”, ”executive designer” eller ”game director” på grund av de växande lagstorlekarna och mer specialiserade discipliner inom spelindustrin. Ett videospelsföretags kreativa chef är vanligtvis ansvarig för produktutveckling över flera titlar och är allmänt erkänd som företagets primära designauktoritet.
I detta yrke har den kreativa chefen en betydande roll att spela. Regissören måste komma med idéer för att föra ett videospelsprojekt framåt. Många av regissörens ansvar innebär att samarbeta med flera personer eller team under hela projektet eller videospelsproduktionen.
Tvärfunktionellt samarbete mellan de många discipliner som är involverade i spelskapande är ett exempel. En kreativ regissör har vanligtvis en kandidatexamen, men i vissa fall kan det räcka med en gymnasieexamen med stark betoning på konst, grafik, datavetenskap och aritmetik.
Kunskaper i datorprogrammering och grafiskt skapande är färdigheter som en kreativ chef inom videospelsindustrin kan ha, och enastående interpersonell och skrivförmåga. Deras tidigare erfarenhet i branschen kommer att avgöra vilka specifika förmågor en spelregissör besitter. En kreativ regissör, ofta känd som en spelregissör, är vanligtvis inte en nybörjarroll, men det kan vara i ett mindre företag. Detta är mer utbrett i nystartade organisationer, även om man i allmänhet skulle behöva uppnå den positionen genom att visa sin förmåga och tillväxt under flera år.
Mode: I ett modehus är den kreativa chefen det högsta kreativa jobbet. Den kreativa chefen designar inga kläder; istället utvecklar och kommunicerar de ett eller flera övergripande koncept för en given kollektion eller etiketten som helhet. Det primära ansvaret för en modekreativ chef är att bestämma vilka idéer som ska göras, vad som skulle tilltala målmarknaden och hur koncepten kommer att tillämpas och distribueras i samarbete med modedesigners som är ansvariga för att designa plaggen och textilierna.