Vad Gör en Lead Designer?

laptop 2838921 1280

En lead designer är ansvarig för att tillgodose kundernas behov av digitalt innehåll och samordna med designteamet för planering och innovation av den visuella designen och konceptet.

Lead designers utför den initiala layouten av ramverk och samarbetar med konstpersonalen för specifikationer och utdata med hjälp av olika mjukvaruapplikationer och digitala kort. De uppdaterar regelbundet kunden om projektets status, inklusive justeringar och designrekommendationer, för att säkerställa att planen uppfyller kundens budgetmål. En ledande designer måste ha utmärkta kommunikations- och organisatoriska färdigheter, särskilt när det gäller att köra diagnostiska tester för att förbättra optimal prestanda.

Lead designers ansvar

Här är exempel på ansvarsområden från riktiga meritförteckningar för lead designers som representerar typiska uppgifter som de sannolikt kommer att utföra i sina roller.

  • Leda utveckling av HTML5, CSS3 och mobilplattformsprototyper.
  • Hantera och designa alla interaktiva projekt för kunder; översätta affärskrav och användarbehov till övertygande multimedialösningar.
  • Förbered HTML-, CSS- och JavaScript-kodningsguider och bästa praxis, och implementera, genomdriv genom peer-kodgranskningar.
  • Ge expertkunskaper i CSS, dynamisk HTML, java script och Java utvecklingsspråk.
  • Använd Dreamweaver och implementera HTML/CSS.
  • Utveckla JavaScript, jquery-funktioner beroende på gränssnittskraven.
  • Använda HTML, HTML5, PHP och proprietär programvara för att renovera webbplatsen.
  • Tillhandahålla berikningsutbildning till medlemmar i teamet (tävlande analys, CooperU, UX och så vidare).
  • Rekrytera och skapa en intern grupp för anställda som UX-teamet förlitar sig på för pågående användbarhetstester.
  • Utveckla användargränssnittet för debutsäsongen för unga karaokeentusiaster som kan sjunga för fullt för att vinna huvudpriset.
  • Designa PowerPoint för presentation för intressenter.
  • Designa om tillverkningslayout och uppgradera golvutrustning för produktionseffektivitet.
  • Representera företaget på branschevenemang och genomföra kläder och grafisk marknadsundersökning.
  • Kontrakt från företagets start för att designa anläggningens prototyp och utveckla affärsstrategi.

Lead designers utarbetar strategier och hanterar designimplementeringen och utförandet med förväntad kvalitet. Designen är grundläggande för att företag ska kunna tillgodose konsumenternas behov och lösa produktproblem. Att planera och att utföra är båda viktiga funktioner för en designledare.

Detta exempel på Lead Designer-jobbbeskrivning hjälper dig att skapa en jobbansökan för att attrahera de bäst kvalificerade kandidaterna för rollen. Kopiera, ändra och använd gärna denna disposition för dig och ditt företags syften och mål.

Vad är en lead designer?

Den ledande designern leder designteamet. De är proffs som ansvarar för de väsentliga designspecifikationerna för att säkerställa att de implementeras med noggrannhet.

En lead designer möter företagets och kunders digitala marknadsföringsbehov förutom att samarbeta med företaget med konceptförberedelser, allmänt digital marknadsföringsarbete och grafisk design.

De utför de första designramarna och hjälper konstpersonalen med specifikationer som behövs i specifika projekt, med hjälp av flera programvaror och digitala kort.

De håller interna och externa kunder uppdaterade om projektets framsteg, inklusive design- och justeringsförslag, vilket säkerställer att förslaget håller sig inom kundens budgetbegränsningar.

En ledande designer måste ha exceptionella kommunikations- och organisatoriska färdigheter, särskilt när det gäller att köra diagnostiska tester för att förbättra resultaten.

Lead designer jobbeskrivning

Lead Designers kommer att utveckla innovativa idéer som hjälper företagets produktutveckling och skärper våra marknadsföringsinsatser.

Huvuddesignern har i första hand till uppgift att upprätthålla kvaliteten och kreativiteten i designprojekt.

Den idealiska Lead Designer-kandidaten måste vara bekant med att leda designteam och ha en förmåga för innovation och out-of-the-box-tänkande.

Huvuddesignerns primära uppgifter och ansvar inkluderar forskning och analys, övervaka en mängd olika designprojekt som interaktiv design och mäta prestandan för designstrategier som implementerats.

Ledande designers utför de första designramarna och hjälper konstpersonalen med specifikationer som behövs i specifika projekt, med hjälp av flera program och digitala tavlor.

De ansvarar för att leda utvecklingen av mobilplattformsprototyper, visuella webbplatsgränssnitt. De kan också begäras att leda utformningen av nya produkter.

Vidare måste den ledande designern vara villig att ta initiativ och utstråla motivation och ledarskap.

Ledande designers arbetsuppgifter och ansvar

  • Hjälpa teamet med idéer och ge dem kreativ input till nya designs.
  • Designa interaktiva användargränssnitt och övervaka alla nödvändiga designändringar som ska göras.
  • Samarbeta med utvecklingsteam för att se till att alla väsentliga designspecifikationer implementeras med noggrannhet.
  • Förmåga att utveckla snabba designidéer baserat på kundbriefer och se till att alla deadlines följs.
  • Skapa designprototyper, funktioner och specifikationer för företaget baserat på konsument-/användarinsikter.
  • Interagera med kunder/användare för att förstå deras behov och utveckla bättre produkter/webbplatser/applikationer.
  • Var den första att svara när en bra marknadsmöjlighet dyker upp och gå i spetsen för designteamet under hela strategi- och implementeringsprocessen.
  • Kommunicera koncept, idéer och resultat av forskningen till hela design- och utvecklingsteamet för att upprätthålla ett smidigt informationsflöde.
  • Assistera vid rekrytering av digitala och interaktiva designers. Planera och genomföra sin utbildning.
  • Att hålla kontakten med den senaste tekniken och strategierna inom design- och utvecklingsbranschen och använda dem perfekt till företagets fördel.
  • Främja en anda av innovation och kreativitet inom designteamet för att säkerställa att nya idéer fortsätter komma.
    Genomför riskbedömning och bistå med riskhantering genom att samarbeta med andra avdelningar.

Färdigheter/Förmåga/Kunskap

  • Kandidatexamen i design eller ett relaterat område krävs.
  • En stark designportfölj för att visa upp din kreativitet och förtrogenhet med företagsdesign.
  • Betydande erfarenhet av att leda digitala designteam i en fartfylld arbetsmiljö.
  • Starka förhandlings- och övertalningsförmåga krävs när vi interagerar med våra kunder.
  • Ett öga för detaljer och analytisk förmåga att läsa och ta in synpunkter från publiken och marknadsundersökningsdata.
  • Förmåga att hantera den stress som är förknippad med en utmanande arbetsmiljö som drivs av resultat och där deadlines respekteras.
  • Förmåga att arbeta i team och självständigt vid behov.
  • God kunskap om olika designprocesser och tidigare erfarenhet av att hantera dem.
  • Bra grepp om att arbeta med olika designprogram.
  • Kännedom om den senaste tekniken som blivit standard i branschen.
By CCProduction

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Liknande Inlägg

  • Könskvotering är viktigt – Boxicon gott exempel

  • Vad är ett Dåligt Ledarskap? Vad du bör Undvika!

  • Vad gör man som Teamledare? Förklarat!